مقالات

انتخاب شیر دوش مادر

انتخاب شیر دوش مادر مقاله

تاثیرات شیر مادر بر روی نوزاد و مادر

شیر مادر از اجزایی تشکیل شده که اساساً با شیر خشک،بسیار تفاوت دارد. شیر مادر حاوی ترکیب فوق العاده ای از انواع ویتامین ها، پروتئین ها، چربی، آنتی بادی ها و مواد مغذی دیگری بوده که هم نیاز نوزاد به غذای کامل را برطرف میکند و هم نوزاد را برای مقابله با ویروس ها، باکتری ها و عوامل بیماریزا مقاوم می سازد.همچنین، در نوزادانی که حداقل تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه شده اند، احتمال بروز انواع حساسیت ها، عفونت گوش، اسهال و بیماری های تنفسی مانند آسم به مقدار زیادی کاهش یافته و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند در آینده از هوش بالاتری برخوردارند.هضم شیر مادر برای نوزاد آسان تر از شیر خشک بوده و همچنین شیر دادن مادر به نوزاد، باعث ایجاد حس آرامش و امنیت در نوزاد میشود که این مورد هم میتواند به هضم شیر کمک نموده و هم در دراز مدت تاثیرات مثبتی بر روی کودک داشته باشد.شیر دادن به نوزاد تاثیرات بسیار مثبتی بر روی مادر دارد. فرایند شیر دادن به نوزاد باعث افزایش ترشح هورمون اکسی‌توسین در مغز شده که برای تولید و ترشح شیر و همچنین برای بهبود رحم بعد از زایمان، الزامی است. همچنین شیر دادن، وزن اضافی مادر را بعد از بارداری کاهش داده و نیز میتواند به کاهش احتمال پوکی استخوان و سرطان سینه و تخمدان در مورد مادر اشاره کرد.

لزوم استفاده از شیردوش

از آنجایی که مادران اهمیت بسیاری به تغذیه نوزاد میدهند، شرایطی را فراهم میکنند تا فرزندشان با شیر خود تغذیه کند. در مواقعی که تحت هیچ شرایطی امکان تغذیه با شیر مادر وجود ندارد، نیاز به شیردوش ها ضرورت پیدا میکند . از جمله موارد لزوم استفاده از شیردوش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1)موقعیت شغلی مادر
2)عدم پذیرش مادر توسط نوزاد
3)مواقعی که شیردهی نوزاد بر عهده فرد دیگری است و مادر میخواهد نوزاد فقط از شیر خودش تغذیه شود.
4)در بعضی مواقع که مادر نیاز به استراحت دارد و فرد دیگری باید نوزاد را تغذیه کند.
5)در زمانیکه نوزاد به هر دلیلی نمیتواند از سینه مادر تغذیه کند مانند صاف بودن سر پستان.
6)زمانیکه مادر در بیمارستان بستری شده است و قادر نیست شخصا نوزاد را تغذیه کند.

تقسیم بندی شیردوش ها

شیردوشها از سه بخش پمپ مکنده ی شیر، مخزن نگهدارنده و سری شیردوش تشکیل شده است که در انواع دستی، برقی، خانگی و بیمارستانی تولید میشوند.شیردوش های بیمارستانی در سایز های بزرگتر و سنگین تر از مدل های خانگی تولید میشوند و این ویژگی به خاطر وجود موتور قوی تر آنهاست. این شیردوش ها میتوانند با فرایند مکش مناسب باعث تحریک هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین بشوند. این دو هورمون به فرایند تولید و ترشح شیر کمک میکنند تا به تولید شیر بیشتر کمک کند.شیردوش های بیمارستانی بر خلاف شیردوش های خانگی که باید فقط توسط یک کاربر مورد استفاده قرار بگیرند؛ میتوانند توسط چند کاربر استفاده شوند. اما با اینحال هر مادر ست شیردوش مخصوص خود را دارد و از این طریق میزان انتقال آلودگی به صفر میرسد.
شیردوش های خانگی به علت حجم و وزن کم، مناسب استفاده خانگی میباشند. این شیردوش ها بر خلاف شیردوش بیمارستانی ، تنها برای استفاده یک نفر طراحی شده و در صورت استفاده چند کاربر امکان انتقال آلودگی وجود دارد. مخزن نگهداری شیر در انواع مختلف شیردوش خانگی تا 150 میلی لیتر میباشد که این مقدار برای هر وعده مصرفی نوزاد کافی است. همچنین کیسه های ذخیره شیر با گنجایش 200 میلی لیتر نیز موجود هستند که برای نگهداری شیر در یخچال یا فریزر استفاده میشوند. نوزادانی که 1 تا 6 ماه از تولد آنها میگذرد به طور میانگین به 570 الی 900 میلی لیتر شیر مادر در روز نیاز دارند.

و اینک مقایسه شیردوش دستی و شیردوش برقی

برای کار با شیردوش دستی، مادر باید با دست،مکنده دستگاه را فشار داده تا شیر درون مخزن جمع شود. که فرایند زمانبر و خسته کننده ای هست. وقتگیر بودن کار با شیردوش دستی نسبت به شیردوش برقی میتواند برای افرادی که زیاد از دستگاه استفاده میکنند آزاردهنده باشد چرا که یک بار مکش کامل با این نوع شیردوش ها میتواند تا 45 دقیقه بطول بیانجامد. اما قیمت پایین این نوع شیردوش ها، خرید آنها را برای تمام افراد راحت تر کرده است.
شیردوش برقی مزایای زیادی نسبت به شیردوش دستی دارد. این شیردوش ها بدون خسته کردن کاربر به طور اتوماتیک جمع آوری شیر را انجام میدهد. سازندگان این دستگاه سعی کرده اند تا فرایند مکش شیردوش را طوری طراحی کنند که مانند مکش واقعی یک نوزاد باشد و بنابراین مادر احساس راحتی بیشتری میکند. همچنین در بعضی مدل ها امکان تنطیم برنامه دلخواه برای مکش دستگاه وجود دارد. استفاده از این شیردوش ها حداکثر 10 دقیقه زمان میبرد و این میتواند برای کاربرانی که استفاده زیادی از دستگاه دارند، مزیت قابل توجهی باشد.
شایان ذکر است که شیردوش های برقی صدای خاص خودشان را دارند که البته بخاطر مدت زمان کم استفاده از دستگاه ،زیاد به چشم نمی آید . اگر از جمله مادرانی هستید که زیاد از شیردوش زیاد استفاده میکنید باید برای مواقعی که برق میرود یا باتری دستگاه تمام میشه از قبل برنامه ریزی کنید تا با مشکلی مواجه نشوید.شیردوش های برقی بصورت دوتایی یا دوبل نیز تولید میشوند و نوزاد میتواند از هر دو سینه مادر تغذیه کند، که این باعث کاهش مدت زمان استفاده از شیردوش میشود.

می توانید برای خرید شیر دوش مادر به سایت نی نی لوپ اقدام فرمایید.

2 دیدگاه در “انتخاب شیر دوش مادر

  1. زهره ملایی گفت:

    ممنون از راهنمایی خرید
    به نظر من مادرهایی که شاغل هستند باید شیر دوش برقی بگیرند

  2. مهسا فدایی گفت:

    عالی

نظرات بسته شده است.